Een reis door Thailand stond al jaren op mijn bucketlist en nu was het dan eindelijk zo ver! Uiteraard kan ik niet wachten om dit met jullie te delen. In totaal ben ik 25 dagen weg geweest. Ik besloot om eens een groepsreis te proberen en daarom ging ik samen met een groep onbekende mensen dit avontuur aan. Het was een super leuke groep, dus daar had ik het goed mee getroffen.

Hoe het avontuur begon…

De koffers waren gepakt en ik vertrok naar Schiphol. Het vliegtuig vertrok vanaf daar naar Istanbul Airport en na een korte pauze vloog ik door naar Bangkok. In Thailand is het 5 uur later dan in Nederland en het tijdsverschil was tijdens de vlucht al goed te merken. 03:00 uur Nederlandse tijd werd het al licht!

Eenmaal aangekomen in Bangkok werd ik overvallen door de warmte. Vooraf had ik hier al goed rekening mee gehouden, maar ik moest echt acclimatiseren. Vanaf het vliegveld stond een 2 uur lange rit op me te wachten (door de spits) met als eindbestemming het hotel. Samen met de groep hadden we ingecheckt en daarna had ik mijzelf opgefrist, het was namelijk tijd voor een heerlijk 4-gangendiner. Het was gelijk gezellig met de mensen van de groepsreis en daardoor werd mijn enthousiasme voor deze reis steeds groter.

Dag 3:

De volgende dag stond ik weer vroeg op. Na het ontbijt vertrok ik samen met de groep naar Chinatown waar we rondliepen en nog van alles konden zien voordat de drukte begon. Het regenseizoen is officieel begonnen in Thailand en dat zou betekenen dat het afkoelt, maar daar was niets van te merken. Het was erg warm en dat al in de ochtend. Na Chinatown gingen we naar het koninklijk paleis, de meest toeristische plek van Thailand en vroeger het verblijf van de koning. Tegenwoordig wordt het enkel gebruikt voor bijzondere gelegenheden. In het koninklijk paleis vind je ook de belangrijkste Boeddha van Thailand: de Emerald Buddha. De Boeddha is overigens van jade en niet van smaragd.

Na deze indrukwekkende ochtend was het tijd om terug te gaan naar het hotel voor een heerlijke Thaise lunch. Vervolgens gingen we met de “klongs” een boottocht maken. Met deze longtailboten vaarden we door de kanalen van Bangkok. Met de klongs kwamen we aan bij de tempel ‘Wat Arun’; de tempel van de dageraad. Daarna reisden we weer terug naar het hotel. Ik had mijzelf gelijk klaargemaakt voor de avond. Om kwart over 6 reisden we met tuktuks door de stad weer naar Chinatown, dit vond ik een gave manier om de stad verder te verkennen! De eerste stop was bij het hotel River View, waar we konden genieten van de skybar. De ondergaande zon kon ik nog net zien en wat een uitzicht was dit. Het was etenstijd en daarom gingen we met de tuktuk naar de hoofdstraat van Chinatown. Er was toevallig een food festival, waardoor er meer kraampjes stonden dan normaal. Ik at heerlijke mango sticky rijst, satéstokjes van varken en ik kon ook nog sprinkhanen en schorpioenen eten. Maar deze sloeg ik maar al te graag over! We stapten weer in de tuktuk en gingen door naar het restaurant: Ann Guay Tiew Kua Gai. Dit restaurant staat bekend om de gebakken noodles. Het was fantastisch! Zelfs zo lekker dat ik er niet eens een foto van heb gemaakt ;p

Dag 4:

De volgende dag stond er weer een mooi programma klaar. We gingen, lekker op zijn Hollands, een fietstocht maken door Bangkok! De tocht duurde 5 uur lang en was inclusief boottocht en lunch. Het werd georganiseerd door het bedrijf Co van Kessel. Het was tot in de puntjes geregeld en alles verliep soepel. Op een gele fiets reed ik door smalle steegjes en kleine zijstraatjes. Vervolgens stonden klassieke longtailboten op ons te wachten en de fietsen gingen mee de boot op. Er stond een overheerlijke lunch klaar en ik genoot verder van de prachtige stad. Aan het einde van de boottocht fietsten we nog een klein stukje door. Wanneer je in Bangkok bent, raad ik het absoluut aan om dit te doen! Met de bus gingen we terug naar het hotel en hadden we vrije tijd. De volgende dag was het alweer tijd om Bangkok te verlaten en daarom begon ik alvast met het inpakken van mijn koffer. Maar de dag was nog niet voorbij, want we gingen in de avond naar de Baiyoki Skytower. Het hoogste gebouw van de stad! Met de spectaculaire glaslift gingen we maar liefst naar de 77e verdieping. Daar kan je rondlopen en alvast een mooi kijkje nemen over de stad. Daarna gingen we naar de 81e verdieping met een normale lift. Op de laatste verdieping (nummer 83) konden we Bangkok vanaf het hoogste punt zien op de draaiende skywalk. Ik vond het door mijn hoogtevrees doodeng, maar ik heb toch een aantal mooie foto’s kunnen nemen. Eenmaal weer beneden gingen we eten in het internationale restaurant van Baiyoki en na het eten zijn we over de markt gelopen. Uiteraard heb ik hier souveniertjes gehaald. De avond was nog jong bij terugkomst in het hotel en we besloten nog drankjes te doen bij Koa San.

Dag 5:

Ik had heerlijk ontbeten en daarna vertrok ik met de groep richting het noorden. Als eerst reden we naar de oude hoofdstad van Siam, namelijk Ayutthaya. We bezochten twee tempelcomplexen. Het eerste complex had een tempel met daarin een gigantische gouden boeddha genaamd ‘Wat Phra Si Sanphet’. Daarbuiten zijn ook ruïnes te vinden. Na het eerste tempelcomplex gingen we door naar ‘Wat Mahathat’, een van de belangrijkste tempels. Ook wel bekend door het boeddhahoofd vergroeid met de wortels van de boom. Ik vond het heel bijzonder om hier doorheen te lopen en ik merkte gelijk het grote verschil met Bangkok. We lunchten bij een lokaal restaurant en het begon eindelijk te regenen, dit vond ik heerlijk verkoelend.

Het was tijd om weer door te gaan en om 18:15 uur kwamen we aan in het Viang Tak Riverside Hotel. De kamer had een prachtig uitzicht op de rivier en we konden gelijk genieten van een uitgebreid diner in het hotel. We zijn ‘s avonds over de boulevard gelopen en zijn naar de provincie Tak gegaan. Eenmaal terug in het hotel was er een gezellige karaoke aan de gang en uiteraard werden daar veel liedjes gezongen.

Dag 6:

Ik begon de dag weer erg vroeg. Om 05:55 uur was de wake-upcall. Ik maakte mij klaar, pakte alle spullen en ging naar de lokale markt. Je verwacht het niet, maar om dit tijdstip is het leven in Thailand al volop in gang. Het eten wordt ingekocht en de kids gaan naar school. Er waren opvallend veel enorme scooters op de weg. De politie ‘slaapt’ nog zo vroeg in de morgen en daarom gebeurt er van alles wat niet is toegestaan, zoals met zijn vieren op één scooter rijden of rijden zonder helm.

De eerste tempel die we bezochten was ‘Wat Prha Tha Lampangang’. De wolken maakten plaats voor de zon en door de intense warmte was dit gelijk te merken. We liepen verder over het tempelcomplex en dit vond ik er alweer heel anders uitzien dan in centraal Thailand. De tweede tempel die we bezochten was erg mooi met Birmese invloeden en persoonlijk was dit mijn favoriet. Vervolgens reden we door naar de Jungle Market. Je vindt hier van alles wat uit de jungle komt. Insecten om te eten, groente, fruit maar ook rijst whiskey en donkere rum. Uiteraard heb ik dit geproefd en de zachte smaak ervan was heerlijk. Een flesje donkere rum werd gekocht en ging mee naar huis.

De reis ging verder en we kwamen aan in het moderne hotel Chiang Mai. Hier sliep ik vier nachten in totaal en daarom konden de koffers weer uit gepakt worden. Op loopafstand waren barren, restaurants, winkels en een overdekt winkelcentrum. De avond had ik vrij te besteden, dus ik ging samen met de groep gezellig naar de shoppingmall. We aten sushi bij een all you can eat restaurant en hebben de avond afgesloten in verschillende barren.

Ben jij benieuwd naar de rest van mijn reis door Thailand? Binnenkort komt deel 2 op onze website te staan! Ik heb nog veel meer toffe dingen gedaan, maar dat kunnen jullie de volgende keer lezen.