Van 7 tot 13 september ging ik via Buro Scanbrit, met 19 andere reisagenten op studiereis naar Noorwegen. De perfecte manier om een bestemming te verkennen en jou als klant van het beste advies te voorzien. Benieuwd wat ik allemaal heb gedaan? Lees dan dit blog.

Woensdag 7 september

We verzamelen om 05:30 op Schiphol. De drukte valt gelukkig mee en we vliegen op tijd naar de luchthaven Bergen in Noorwegen.

Ik heb mezelf opgegeven als hoofdbestuurder van 1 van de 5 auto’s die zijn gehuurd. Nadat we zijn aangekomen op de luchthaven halen we de auto’s op en rijden naar het centrum van de stad Bergen. We lopen vanaf de parkeergarage naar het centrum en bezoeken hotel Zander K waar we vervolgens genieten van een heerlijke lunch. Daarna maken we een wandeling door de stad om vervolgens verder te rijden.

We rijden naar Voss waar we overnachten in het Voss Resort. Na de aankomst bij onze blokhutten gaan we gauw door naar het centrum om met de gondel naar boven te gaan. Eenmaal daar staat een prachtig uitzicht en overheerlijk diner op ons te wachten.

Het Voss resort bestaat uit meerdere woningen, gelegen op een berg met mooi uitzicht over de omgeving. Dit is ook een prima bestemming voor wintersport. De pistes liggen op ongeveer 300 meter van het park. Ook worden er vanaf het resort meerdere excursies aangeboden.

Na het diner en de prachtige zonsondergang is het tijd om weer met de gondel naar beneden te gaan om weer de auto in te stappen naar het resort. Het is laat en iedereen gaat naar bed. Morgenochtend weer vroeg op.

Donderdag 8 september

Na een niet zo goede nachtrust, maar wel een goed ontbijt, vertrekken we vroeg naar het Myrkdalen Mountain Resort. Dit resort ligt aan de piste en is in de winter een populaire bestemming. De wintersport is in Noorwegen niet zo als Oostenrijk, maar zeker een goede bestemming voor als je het wat rustiger wilt. We zien verschillende accommodatietypes die verspreid liggen over het ruim opgezette park.

Daarna rijden we door naar Flåm.
Onderweg maken we nog een stop in Gudvangen. Dit ligt bij Nærøyfjord een zijarm van grote Sognefjord maar daarbij ook een van de kleinste fjorden. Het oogt alsnog enorm groot, maar we hebben nog niet de echte grote fjorden gezien ;-).

We komen aan in Flåm. Dit dorp kent zo ongeveer 500 inwoners en ligt aan het einde van de Aurlandsfjord aan de arm van de Sognefjord. De Flåmbanen is een treintraject van slechts 20 kilometer lang en gaat van Flåm naar Myrdal. Het hoogteverschil is 865 meter en hierdoor één van de steilste spoorbanen. Tijdens de treinrit gaat de trein door 20 tunnels en langs watervallen en kun je genieten van prachtige uitzichten.
Omdat er ook cruiseschepen aankomen in Flåm en het dan erg druk kan zijn (lees;toen wij er waren lag er een schip waar 6650 passagiers op kunnen) is het aan te raden om de Flåmbanen vooraf te reserveren.
Een deel van de groep neemt de trein heen- en terug en de rest van de groep gaat via de ZIP-line naar beneden. Dit is erg spannend en helemaal met mijn hoogtevrees, maar het was een super toffe ervaring! Het laatste deel van de afdaling doen we per mountainbike.
Dit duurt ongeveer nog 1 uur.

Na deze middag vol adrenaline vervolgen we onze route naar Kaupanger. We rijden via de Nasjonale Turistveg Aurlandsfjellet richting Fodness om daar de ferry naar Manheller te nemen. Een prachtige route over de hoogvlakte. Een hele andere wereld!

In winter is deze route niet geopend vanwege de hoeveelheid sneeuw die hier kan liggen. In het voorseizoen rij je tussen metershoge sneeuwmuren door.
Onderweg hebben we nog een spoedbezoek bij het uitzicht van Stegastein over de Sognefjord. Maar we hebben haast, want we moeten de overtocht halen!

Gelukkig komen we net op tijd aan en kunnen we de overtocht maken naar Kaupanger.
We slapen deze nacht in het Vesterland Resort.
We worden verwelkomt door de eigenaar van het resort met een bijeenkomst zoals hij de gasten geeft wanneer zij verblijven in deze populaire accommodatie. Het resort heeft 106 houten vakantiewoningen. Nadat we zijn ingecheckt in onze accommodatie lopen we naar het restaurant voor een heerlijk uitgebreid dinerbuffet.

Noorwegen kent in totaal 18 Nasjonale Turistveger, variërend tussen de 27 tot 194 kilometer. Bekende wegen zijn de Trollstigen, de Atlantershavevegen en de Hardangervidda.
Als je in Noorwegen bent zou ik zeker aanraden de Nasjonale Turistveger te volgen.
De toeristenwegen zijn echt prachtig, je komt overal zoveel moois tegen. Je rijdt langs fjorden, watervallen en prachtige bergen en dorpen.
Vandaag reden we deze route.
De overige wegen kunnen soms veel tunnels hebben. Het rijd sneller door, maar je mist ook veel moois.

Vrijdag 9 september

We ontbijten om 07:00 uur en stappen weer vroeg in de auto.
In de omgeving van Kaupanger ligt de Jostedalsbreen, de grootste gletsjer van het vasteland van Europa en een echte must-see als je in deze omgeving bent.
Er staat dan ook een gletsjerhike op de Nigardsbreen op het programma. Voor de hike is er goede wandel- bergschoenen echt een noodzaak met daarbij een wind- of regenjack.
Wij hebben erg veel mazzel met het weer, maar logischerwijs is het op de gletsjer een stuk frisser.

We krijgen bij het informatiecentrum een lunchpakketje dat we op de gletsjer nuttigen. Daarna rijden we door naar het gletsjermeer en wij zijn als eerste. Het is er nog rustig, er staat geen wind. Het uitzicht op de gletsjer en de kleur van het water zijn bijna onwerkelijk. Het water is zo stil, dat het net een spiegel is. We kijken met zijn allen onze ogen uit.
Er gaan 2 gidsen met ons mee, krijgen nog een uitleg en onze gletsjer gear mee. We gaan in het bootje naar het begin van de gletsjer en om bij de gletsjer te komen moeten we nog een aardig stuk lopen.
We komen uiteindelijk bij de gletsjer aan, hijsen ons in onze uitrusting en worden onderverdeeld in 2 groepen. Door middel van touw zitten we aan elkaar vast. We moeten dus goed opletten hoe snel, of hoe langzaam we gaan. Met de spikes aan onze schoenen beklimmen we de gletsjer. Eenmaal op de gletsjer eten we onze lunch en gaan we naar het eindpunt. Wat een geweldige ervaring!

Na deze bijzondere ervaring zetten we de reis voort naar Balestrand en checken we in bij het Kviknes hotel. Dit authentieke hotel, gebouwd in 1877, ligt aan de prachtige Sognefjord. Deze fjord is met een lengte van 205 kilometer de langste fjord van Noorwegen.
Een klein gedeelte van de fjord gaan we verkennen vanuit Balestrand met een RIB boot.
Hierna hebben we even tijd om ons op te frissen in het hotel. Bijna elke kamer heeft uitzicht op de fjord.
In de avond genieten we van het overheerlijke dinerbuffet wat dit hotel te bieden heeft.
Vanuit Kaupanger zijn er genoeg dingen om te doen. Breng een bezoek aan de staafkerk van Urnes, ga naar Jotunheimen (berggebied) maar ook vanuit hier kan je een bezoek brengen aan Flåm.

Zaterdag 10 september

We staan wederom vroeg op. Ik geniet nog even van de prachtige zonsopkomst in de Sognefjord vanaf mijn balkon. Ook het ontbijtbuffet is heerlijk in het Kviknes hotel. We hebben een aardige rit voor de boeg, ruim 250 kilometer. Dat lijkt niet heel lang, maar door alle kronkelwegen doe je er een stuk langer over dan wanneer je in Nederland zou doen.

We rijden nu een andere Nasjonale Turistveger.

Uiteraard doen we dit niet zonder een paar stops in te plannen.
De eerste stop is bij het Gaularfjellet uitzichtpunt welke we bereiken middels meerdere haarspeldbochten. Het uitzicht is uiteraard weer prachtig!
Omdat we een strak schema hebben rijden we weer door naar de volgende stop.
We rijden naar het Thon hotel Jolster in Skei. Vervolgens rijden we naar Loen. Eerder hoorde we al dat we in Loen weer met een gondel gaan. De gondel op de eerste dag was al een uitdaging voor mij, maar deze gondel schijnt ook nog eens één van de steilste van Europa te zijn. Angst opzij zetten en gaan! En ik wist dat het uitzicht weer prachtig zou zijn.
We komen boven aan en uiteraard, wat een uitzicht weer!
Je kijkt uit over de Nordfjord en het meer Lovatnet. Er wordt goed voor ons gezorgd dus in het restaurant Hoven nemen we plaats en wordt er ons een heerlijke zalm met noedels voorgeschoteld. Na de koffie krijgen we nog een heerlijk dessert en kunnen we er weer tegenaan. We stappen weer in de auto voor een rit naar het Dalsnibba Viewpoint.
We bereiken dit punt weer door middel van flinke haarspeldbochten omhoog. Maar, het uitzicht is weer geweldig. We zitten op een punt van 1500 meter (vrij hoog voor Noorwegen) en hebben een prachtig uitzicht over de Geirangerfjord, tevens onze laatste bestemming van de dag. Via haarspeldbochten rijden we vanaf Dalsnibba naar Geiranger en checken in bij hotel Geiranger. De kamers hebben uitzicht op de fjord en heeft 150 kamers.
We frissen ons even op en gaan met de auto naar hotel Union. Dit is een wat luxer hotel en heeft een museum met oldtimers. In dit hotel dineren we ook. Het dinerbuffet is weer heerlijk.

Zondag 11 september

Er staat vandaag weer een lange dag op het programma. We gaan met de auto weer op de ferry vanaf Geiranger naar Hellesylt. Tijdens deze ferrycruise zien we de waterval ‘the Seven Sisters’ en nog andere watervallen. Doordat het ongeveer een week niet geregend heeft, zijn sommige watervallen een beetje uitgedroogd, maar ondanks dat blijft het prachtig om naar te kijken. We rijden de veerboot af en rijden we naar Stranda Fjellgrend. Een vakantiepark met verschillende (grote) vakantiewoningen. In de omgeving kun je mooie wandeltochten maken en ook hier kan je weer met een gondel omhoog voor mooie uitzichten. Dit doen we uiteraard en kunnen natuurlijk weer prachtige foto’s maken van het geweldige uitzicht. Bij het skicenter genieten we van een heerlijke goulashsoep.
We gaan weer door naar de volgende overtocht van Ørsneset naar Magerhol en rijden we door naar Alesund. Het lijkt bijna vreemd om weer in een stad aan te komen met het verkeer, de rotondes en verkeerslichten. De afgelopen dagen hebben we veel in de auto gezeten en ondanks de niet enorme afstanden ben je lang onderweg, maar door het rustige verkeer (weinig auto’s/tegenliggers onderweg) is het wennen om weer in een stad aan te komen. Het lijkt ook alsof we al veel langer onderweg zijn.
We checken in bij hotel Quality Alesund en gaan daarna gelijk weer door voor een stadswandeling. Het weer in Alesund is grauw, het regent nog niet niet. De stadswandeling is interessant. Alesund is gebouwd op 3 eilanden. In 1904 verwoeste een brand bij de hele stad omdat de meeste huizen van hout waren gebouwd. We lopen terug naar het hotel en sluiten de dag af met een heerlijk diner. Er staat eland op het menu.

Maandag 12 september

Vandaag is de laatste dag in Noorwegen aangebroken. Voordat we naar de luchthaven gaan hebben we nog tijd om de stad verder te verkennen. Het grootste deel van de groep gaat kajakken. Dit loopt allemaal wat uit, want we zouden na de kajak tour nog een fietstocht doen, maar aangezien we een vlucht hebben te halen, maken we er nog een stadswandeling van. De Nederlandse gids brengt ons naar een ander deel van waar wij gisteren zijn geweest en zo heb ik toch het gevoel het grootste deel van de stad gezien te hebben.
We bezoeken daarna nog hotel 1904 en wauw wat een mooi hotel! We hebben eerst nog een lunch, we eten romige vissoep en sluiten af met een lekker dessert. Daarna krijgen we nog een rondleiding door het hotel door de architect. Daarna rijden we met de auto’s terug naar de luchthaven en leveren deze in om vanaf Alesund terug te vliegen naar Amsterdam.

De studiereis zit er op. Wat een prachtig en bijzonder land is Noorwegen. Het voelt alsof ik veel langer dan 6 dagen onderweg ben geweest omdat we zo veel tofs gedaan en gezien hebben.

Wil je meer inhoudelijke informatie over activiteiten, bestemmingen en hotels? Neem dan contact met mij op.