Cees vertelt jou alles over zijn reis!

Heb jij de vorige blog over de treinrondreis van Cees al gelezen? Een super toffe reis waar hij langs de mooiste plekjes van Zwitserland komt. Nieuwsgierig naar de rest? Lees dan snel verder!

Vrijdag 16 september: Glacier Express  (GE) Zermatt-Chur

Na een gezellige avond in de Brown Cow pub is het vanmorgen vroeg opstaan. Tegen 8u nemen we afscheid van de overenthousiaste receptioniste mrs. Bal en lopen naar het station.

Als we de Glacier Express instappen zien we een strakke inrichting. We installeren ons op de gereserveerde stoelen aan het raam, leggen de bagage veilig onder de stoelen en sluiten de WiFi aan. De hele route is te volgen via de eigen GE-omgeving en dus is een iPad ook nuttig.

Het eerste stuk hebben we op de heenweg al gezien dus ruimte voor het heerlijke relaxen met muziek (koptelefoon) waarbij het mooie ochtend landschap langs ons trekt. Ondertussen stijgen we aanzienlijk via een tandrad overbrenging. Af en toe is het helder en dan weer compleet wit (wolken, geen sneeuw). De uitzichten zijn imposant en soms kneuterig als je weer langs een bergdorpje sjokt. Regelmatig grijpen we naar het ‘oortje’ als we via een geluidssignaal wat GE-achtergrondinformatie krijgen. Natuurlijk ontbreekt ook hier (1e klas) de bediening niet, maar uiteraard heeft alles wel een stevige prijs. Na de redelijke lunch verandert de omgeving als we langs de Rijnkloof rijden. Een imposante aanblik met hoge grijs uitgesleten wanden en snelstromend gletsjerwater. Om dit nu de Zwitserse Grand Canyon te noemen gaat mij wat ver, maar mooi is het zeker.

Na ruim vijf uur aan typisch Zwitserse indrukken bereiken we Chur. Het 4* ABC boutique hotel ligt weer op een steenworp afstand van het station. Ondanks onze vroege inchecktijd kunnen we meteen naar de (ruime) kamer. De Chur-card halen we later op. Het is een goede hulp om onze lokale verkenning richting te geven. Als we het oude centrum inlopen worden we verrast met een straatfestival. En dus vermaken we ons prima met alle indrukken. We eten nog een grappig pizzabroodje (fagottieno ripieno) waarna we het feestgedruis verlaten om te genieten van een heerlijke Nespresso op de hotelkamer.

Zaterdag 17 september Chur, rustdag

Het ontbijt vanmorgen is een prettige verrassing: zeer compleet met lokale specialiteiten en alles verzorgd door een drietal gedreven en attente dames! Na de koffie gaan we ‘s middags de naburige winkelomgeving (gezellig, met straatartiesten) en de resterende musea verkennen. Dat Zwitserland ook een prima omgeving is voor een actievere vakantie combi, blijkt wel uit de mogelijkheden die hier benut worden. In combinatie met de Graubundenpass.ch en voor de sportieve fietsers: postautotour.ch

Wij nemen stadsbus (1) en gaan naar alien style ‘bar Giger’. Bijzonder leuk en origineel interieur in een vreemde industriële omgeving. Overigens lokaal totaal onbekend, maar de bar geniet internationale bekendheid door z’n internet vermeldingen! Dan hebben we wel genoeg gezien en via een hotelstop gaan we ‘s avonds in de directe omgeving eten: een typisch Zwitserse gerecht Rösti met Sauser wijn (heel jong gebottelde druiven persing).

Zondag 18 september 2022: Chur – Tirano (Bernina express, 1e deel met de trein)

S’ ochtends doen we rustig aan en dus ontbijten we pas rond 10u. Geen punt voor de vriendelijke dames die ook nu weer alles perfect voor elkaar hebben! Grappig is de hotelflyer met het weer en suggesties voor die dag.

Tegen 13u lopen we naar het station waar de Bernina express wagons al staan te shinen in de zon! Passagiers van alle landen en leeftijden met (opvallend veel) boodschappen. Maar later blijkt om onderweg te nuttigen in de trein. Anders als de Glacier Express zijn de voorzieningen in de Bernina express véél minder: eenvoudigere stoelen, geen elektra aansluiting, geen WiFi en minimale service in de 1e klas coupé. Bovendien werkt de airco niet optimaal, maar ‘ondanks’ het prachtige weer is het best heel goed uit te houden. Vooral omdat de route zo mooi is: helder en zonnig weer doet wonderen! We kunnen de route alleen volgen op de internet omgeving en de informatie horen we via de omroep. Handig om te weten, elke voor respectievelijk achterkant van een wagon bevat een enkel schuifraam zodat je hier mooie foto’s en video’s kunt maken. Met een beetje geluk staan we regelmatig aan de goede kant voor een mooi plaatje. In ieder geval kun je ook nog even naar buiten bij één van de stoppunten voor dat ultieme fotomomentje van de Bernina gletsjer.

Tegen 18u staan we op het station van Tirano, Italië. Wel apart, want je bent meteen in een andere wereld. Een dorp in een bergachtige omgeving. Men verdient een aardige cent als treinstopplaats, maar dan nóg is het eten en drinken hier veel goedkoper.

Ons hotel ligt relatief ver van het station (ong. 10 min. lopen), maar het is het waard. Een leuk klein hotelletje met een leuke, rustieke inrichting.

Omdat de check-in vrij summier is hebben we nog even nodig om alles goed ‘in te regelen’.

‘s Avonds stappen we op goed geluk een mooi ingericht restaurant binnen. Blijkt een schot in de  roos: een pizzeria die Liberty heet. Originele pizza’s, een vriendelijke prijs én een inrichting die je in NL als luxe zou betitelen. Dan weer terug naar ons hotel (Centrale) wat in het oudste deel van Tirano ligt.

Maandag 19 september: Tirano: rustdag

Vandaag weer even pas op de plaats… Wat heet, we houden de pas erin want we genieten met volle teugen van het geweldige nazomerweer. We lopen ‘s ochtend naar de prachtige Piazza Basilica kerk en lunchen op het gezellige plein bij het station. ‘s Middags lopen we de route door het oude deel van Tirano en snuiven we de typische Italiaanse sfeer op de piazza’s en in de kleine smalle straatjes. ‘s Avonds eten we uitgebreid en goed: Merizzi wint bij ons van Parravicini. Morgenmiddag staat ons weer een nieuwe ervaring te wachten: de Bernina bustocht.

Gegroet,

Cees

Benieuwd naar het vervolg van de treinrondreis van Cees? Binnenkort komt het laatste deel! Het 1ste deel nog lezen? Klik dan hier.