Ik ben enorm dankbaar dat ik deze rondreis door Thailand heb mogen maken met een super leuke groep. Ik neem jullie snel mee door de rest van mijn reis. Heb jij deel 1 en deel 2 ook al gelezen?

Dag 12:

De wekker ging weer om 06:30 uur en om 08:00 uur vertrokken we naar de Hellfire Pass. Een van de meest indrukwekkende stukken van de dodenspoorweg. Tijdens de aanleg zijn veel krijgsgevangenen overleden. We bezochten eerst nog het museum waar je veel kan terugzien van die tijd en zijn daarna met een audioguide naar buiten gegaan om een deel van de pass te lopen. Het gebied kreeg zijn bijnaam na de drie maanden durende ‘Speedo’ bouwperiode waarbij 500 gevangenen wel 16 tot 18 uur per dag moesten werken. Slechte hygiëne, een gebrek aan medische apparatuur en de brutale behandeling van de gevangenen eisten het leven van ongeveer 15.000 geallieerde krijgsgevangenen en tienduizenden civiele arbeiders uit Zuidoost-Aziatische landen. Ik vond het heel indrukwekkend om er te lopen. Het was grillig en het miezerde ook een beetje. De weg terug kon via dezelfde heenroute of via trappen omhoog door het bos. Uiteraard koos ik voor de trappen. Weer een flinke uitdaging want ondanks dat het steeds harder begon te regenen was de temperatuur nog steeds hoog. Bijna aan het einde kwam het inmiddels met bakken uit de lucht… het regenseizoen was begonnen🙃. We wachtten totdat het opklaarde en gingen door naar Erawan Watervallen.

Na ongeveer een uur te hebben gereden vanaf Hellfire Pass kwamen we aan bij Erawan watervallen. Je zag meteen dat het een enorme toeristische attractie is want het was er behoorlijk druk. De watervallen bestaan uit 7 niveaus, van totaal 2.5 kilometer. Elk niveau gaat hoger en hoger. Een zwemvest was voor iedereen verplicht die het water in ging. In het water zwommen ook vissen die maar al te graag het eelt van je voeten knabbelden. De niveaus zijn via trappen te bereiken, maar ook via bruggen en klim- en klauterwerk. Ik vond het echt een prachtige omgeving, maar wat een klim. Het zweet gutste van alle kanten. Na 45 à 60 minuten waren we bij niveau 7. Ik ging snel het water in. De vissen waren groter dan verwacht en niet schuw, ze kwamen echt naar je toe en al heel gauw voelde ik de visjes bij m’n voeten. Niet. Mijn. Ding…! Maar toch even doorgezet en het water was heerlijk verfrissend en het was wel weer een mooie ervaring. Na een half uurtje liepen we de helse tocht weer naar beneden. Door het vele traplopen was ik best gesloopt. We kwamen begin van de avond aan in het hotel en hadden nog een diner op een disco vlot. Ik vond dit erg gezellig en ik had er goed gegeten. Er werd nog karaoke gezongen en we voeren met de boot over de River Kwai. We werden aan het einde van de avond bij ons hotel afgezet met de boot en we deden nog een laatste cocktail.

Dag 13:

Na heerlijk te hebben “uitgeslapen” tot 08:00 uur zitten we na het ontbijt weer in de bus. Eerste stop is de Kwai River Bridge. Ik vond Kanchanaburi echt een leuk plaatsje. Aan het einde van de brug is een markt en aan de rivier zag ik allerlei restaurants en bars. Hier had ik graag meer vrije tijd gehad. Vervolgens gaan we weer verder met de bus. Vanavond gaan we met de nachttrein door naar Khao Sok National Park. We stopten regelmatig bij de PTT, dit zijn benzinestations. Hier stopten we ook voor de lunch en ik koos ervoor om bij een Thaise foodcourt te gaan eten. De hele reis wilde ik namelijk Thais eten. Na de lunch was het tijd om door te rijden en rond 3 uur kwamen we aan bij het WFFT, het Wildlife Friends Foundation Thailand. Een opvangcentrum voor dieren die in gevangenschap hebben geleefd. Sommige olifanten wel voor 20 jaar. Er zijn ook tijgers, beren, bepaalde vogelsoorten en apen die gered zijn door deze organisatie. Het centrum wordt beheerd door Edwin Wiek (Nederlander). Heel mooi om te zien hoeveel mensen over de wereld hier werken en het de dieren zo goed mogelijk te maken. Je beseft ook wat een onmenselijke mensen we op de wereld hebben. Tijgers met hangende nekken van de zware ketting die ze jarenlang hebben om gehad, olifanten met een doorgezakte rug en beren met maar 1 voorpoot doordat zij een erge infectie hadden. We reden door het park heen en eigenlijk vond ik dat al raar voelen en zeker om dan foto’s van ze te maken. Maar liever dit dan het leven dat ze hiervoor hadden. Later op de dag gingen we hier dineren met een prachtig uitzicht. Daarna reden we richting Hua Hin voor de nachttrein naar Surat Thani. Eenmaal aangekomen hadden we nog even de tijd voordat de trein vertrok. We liepen daarom een rondje over de avondmarkt. Er waren opvallend weinig toeristen voor deze bekende badplaats. De trein was mooi op tijd en de airco stond lekker aan. Ik ging lekker het opgemaakte bedje in om een paar uurtjes te slapen.

Dag 14:

Rond 05:00 uur werd ik gewekt en een half uur later kwamen we aan bij onze slaapplek. Het resort lag in Khao Sok National Park en ik zag meteen dat ik echt in de jungle was. De treinrit was me enorm meegevallen. Het was best comfortabel, alleen heb ik niet heel veel kunnen slapen. Bij het resort mochten we gelijk ontbijten en daarna gingen we naar het huisje. Het was fijn om even te douchen en mezelf op te frissen. Het plan was om te gaan zwemmen, maar door een enorme regenbui was dat niet meer nodig. Dit maakte het jungle gevoel compleet. Ik ben met een paar anderen bij het huisje gebleven en we deden een potje boter, kaas en eieren en het kaartspel ‘pesten’. Ik vond het gezellig, weer eens iets anders.

Bij het resort was er niks te doen en wij waren ook de enige gasten. Toch besloten we om actie te ondernemen en eropuit te gaan. We regelden een taxi die ons naar het dorp bracht. Daar waren verschillende restaurants en een bar waar de cocktails maar 99 baht waren, dus die onthielden we voor na de lunch😋. We aten bij een gezellig restaurantje en ik bestelde een heerlijk kipgerecht met rijst en ananas. Daarna was het tijd voor een heerlijke massage bij de massagesalon. Na al het traplopen van de laatste dagen was dit wel nodig. De massage kostte maar 200 baht (6.5 euro ongeveer!), dat is toch niets? Na de massage gingen we naar de cocktailbar, waar ik genoot van een heerlijke mango daiquiri. De taxi haalde ons om 15:00 uur alweer op.

Ondanks dat het licht miezerde, lagen we de hele middag in het zwembad. Warm is het toch wel haha. Vanuit het zwembad hadden we een prachtig uitzicht op de bergen. Einde van de middag ging ik terug naar mijn kamer en helaas trof ik overal beestjes en vliegen. Gelukkig had ik een klamboe, want die had ik wel nodig. Samen met de groep ging ik dineren in het resort en ik lag op tijd in mijn bed. Even een aantal uurtjes inhalen van de nacht in de trein.

Dag 15:

Het was een wat onrustige nacht zo midden in de jungle, er waren namelijk gecko’s op de kamer, dikke grote motten en heel veel enge geluiden. Om 07:00 uur werden we gewekt en we hadden onze koffers bij het huisje gezet, want die werden opgehaald. Super luxe! Even later stapten we in de bus naar het Cheow Larn stuwmeer, dit is één van de hoogtepunten van Khao Sok. Ik vind het misschien wel het mooiste plekje van Thailand! We stopten eerst bij de dam van het meer en daarna nog een kort stukje naar onze longtailboot. In de verte zagen we veel bewolking en leek het alsof het daar regende, daarom kregen we een poncho. We zaten nog niet heel lang op de boot en het brak inderdaad los. Keiharde wind en regen. Het leken net dikke hagelstenen die op je gezicht kwamen. De kapitein deed alsof er niets aan de hand was en voer door de hoosbui. Ondanks dat het tekeer ging zagen we de mooie kalkstenen rotsformaties begroeid met prachtige groene bomen. We gingen naar onze tussenstop en zagen het gelukkig weer opknappen. De poncho’s hadden goed geholpen…not! Maar dat maakt niet uit, het was namelijk nog steeds warm. We kwamen even voor 12e aan en de lunch was rond 12.30 uur. In de tussentijd heb ik nog mooie foto’s gemaakt. De lunch was weer voortreffelijk. Ik kreeg zelfs een hele gefrituurde vis. Na al die kip is dit een heerlijke afwisseling. Na de lunch hadden we meer tijd om bijvoorbeeld te gaan zwemmen of te kajakken, maar ik besloot het lekker droog te houden en gewoon van de omgeving te genieten. Even later voeren we verder met de boot en kwamen we bij het punt met de 3 rotsen uit het water. Ik had ze groter verwacht maar ze waren alsnog erg mooi. We voeren terug en reden met de bus richting Krabi. Ik had er enorm van genoten ondanks het weer aan het begin. Hier besefte ik echt even dat onze wereld zo mooi is❤️.

Vanuit het stuwmeer reden we met 1 tussenstop door naar Krabi. De rest van de reis hadden we geen avondprogramma meer, dus dat kon ik lekker zelf invullen. We kwamen rond kwart over 6 aan bij Krabi en ik zag gelijk dat het weer meer toeristisch was dan de afgelopen nachten. We checkten in bij ons hotel en we hadden een prachtige kamer met uitzicht op het zwembad. Ik ging met een groepje de stad in. We zagen onderweg een cocktailbar met cocktails voor maar 99 baht. Na het eten gingen we daar natuurlijk even langs. We aten bij een restaurant waar we 80 minuten op ons eten moesten wachten… Gelukkig was het eten wel erg lekker. Uiteraard kon het niet missen dat we nog een bezoekje brachten aan de cocktailbar.

Heb je vragen over Thailand of over een eventuele rondreis door dit mooie land? Neem dan zeker contact met mij op, want ik ga graag met je in gesprek!

Ben je benieuwd naar de rest? Volgende week komt deel 4 online!