Cees vertelt jou alles over zijn reis!

Benieuwd naar het laatste deel van de treinrondreis van Cees? Lees hieronder hoe hij zijn laatste dagen van zijn reis heeft ervaren. Bovendien geeft hij een conclusie en leuke tips!

Dinsdag 20 september ‘22: Tirano-Lugano Bernina expressbus 

Vanmiddag staat de eerste en enigste busrit gepland. We rekenden op een check-out rond het middaguur, maar werden rond 10 uur al verzocht te vertrekken. Niet nadat we een miniem ontbijtje hadden weten te bemachtigen in de ontbijtruimte die eruit zag als een oorlogsveld. Broodjes op en dat gold voor meerdere items. En dat om 08:30u. De medewerkers vonden het blijkbaar heel normaal gezien hun reacties, daarmee heeft dit hotel qua waardering flink ingeboet. Leuk interieur, aardige ligging maar ontbijt en personeel is zwaar onvoldoende. 

In de namiddag lopen we met mooi weer naar de bus die achter het station staat. Het blijkt een veredelde stadsbus te zijn. Weliswaar met Bernina audio & route-info, maar verder een aanfluiting. Trouwens ook onze twee gereserveerde stoelen op de achterste rij, dragen ook niet bij tot een comfortabele Bernina express ervaring. Tel daarbij dat ook de route tegenvalt (zeker het eerste deel) en zie daar onze eerste afrader qua route.

Nadat we langs het zonnige Como en meer van Lugano zijn gereden komen we tegen 18u aan bij het station. Het geboekte Continental Parkhotel ligt vrijwel op het station, dus dat is makkelijk. De uitstraling van het hotel is groots, maar de 3* kwalificatie is op z’n plaats. Wij krijgen ongevraagd een MiVa kamer. Die ziet er héél anders uit als de foto’s op het internet en dat is op z’n minst verrassend. De kamer en het ontbijt zijn op zich goed genoeg, maar we zijn kennelijk verwend: geen koffiezetapparaat, weinig amenities en vrij gehorig. En dat terwijl we (ook ongevraagd) toch het ‘grootste terras van deze vakantie’ krijgen. Nog een primeur: 1e happy hour aanbod in het hotel. We zijn er net voor sluitingstijd en na een kleine avondmaaltijd houden we het voor gezien.

Woensdag 21 september ’22: Lugano rustdag

Na het ontbijt krijgen we via de hotelreceptie goeie tips hoe we onze lokale OV pass kunnen benutten. Vervolgens bezoeken we het mondaine stadscentrum, de boulevard en gaan met de tandradbaan naar het uitzichtpunt Monte San Salvadore. Na de middag(lunch) gaan we weer naar het hotel. 

Donderdag 22 september ‘22: Lugano-Luzern :Gotthard express 

Als we wakker worden is het zonnetje alweer te zien! We hebben dus weer geluk. De ontbijtzaal van dit (van huis uit) majestueuze hotelletje ligt precies boven een rijbaan, onze hotelkamer categorie. En van vilt onder de schuivende delen hebben ze nog niet gehoord! Dus horen wij ze wel! Dat is dé reden dat we nu op tijd wakker zijn en uitgebreid van het ontbijt kunnen genieten. De trein is heel dichtbij. Even hebben we het idee dat onze interrail-app vandaag niet voldoet. Maar na afstemming met een trein beambte (enige ‘live’ reisbegeleider deze vakantie) is alles oké. Aan boord weer Internet, maar daarnaast zijn er ook papieren folders en de reisbegeleider natuurlijk). De route is mooi met steile bergen en met name gericht op de “logistieke beheersing van de St. Gotthard” met wegen en tunnels. Voor de autotunnel ingang staat een file… wij rijden probleemloos door de 15 km tunnel en krijgen zowaar nog een eenvoudige licht presentatie. 

Net na de tunnel staat ‘de man met de vlag’, een bekend ijkpunt omdat daarna de kerk slalom begint. En ook leuk om te zien dat hier de oude en de nieuwe (auto)routes in beeld komen.

Daarna wordt het vlakker, maar door het mooie weer zeker erg mooi. Als het vierwoudstedenmeer in zicht komt, is het voor ons de hoogste tijd om in te pakken. Zij stappen bij Fluëlen over op een boot, die hen ook naar Lucerne brengt (duurt 3 u). Wij treinen door en zijn rond 13u al in het hotel. De kamer (keurig) is al klaar en wij gaan na een opfrismoment lekker lopend de stad in, ondanks onze stadspas, waarmee je ook met het OV kunt reizen.

We bekijken het oude stadsdeel, lopen langs de boulevard/kade. De geplande bootrondvaart laten we varen. Na een late lunch lopen we uiteindelijk weer naar het hotel.

‘s Avonds rust en op tijd slapen, wat lastig is omdat het hotel de airco heeft uitgeschakeld. bij de receptie adviseert men om het raam open te zetten, maar dat is ondoenlijk gezien de drukte van de weg en de verbouwingswerkzaamheden in de buurt. 

Vrijdag 23 september 2022: Lucerne-Basel-Koblenz- Düsseldorf-NL

De volgende morgen gaan we rond half 9 ontbijten zodat we tegen 10u kunnen vertrekken. Maar eerst blijken we de citytax nog niet te hebben betaald. Bij andere hotels bleek dat wel te zijn dus een goede check van de voucher is wel nuttig.

Met een mooie Zwitserse intercity vertrekken we op tijd naar BaselSBB. WiFi is er alleen op stations, maar wel elektra in de trein. 

Op het station kopen we onze lunch en we zijn mooi op tijd voor onze aansluiting 12:20u. Alles loopt goed en op tijd. Alleen bij Karlsruhe hebben we te maken met 20 minuten vertraging.

We rijden een leuke stuk langs de Rijn waarna we bijtijds Düsseldorf Hbf binnenrijden. Hildebrand (van Treinreizen.nl) had zijn expertise al benut door hier een langere overstaptijd in onze planning op te nemen. 

Daarom hebben geen nadeel van die vertraging en kunnen we vrijwel direct overstappen in de ICE (Düsseldorf- Utrecht). We zijn inmiddels geoefenden en vinden ons gereserveerde 1e klas plekje makkelijk. Toch wel erg nuttig al dat geplande voorwerk en de plaatsreserveringen!  In deze drukke ICE hebben we ook weer WiFi en heerlijke zitplaatsen. Rond 20u stappen we over op de geplande intercity naar onze woonplaats.

Conclusie: 

Een prima rondreis! Behalve het 1e traject, verliep de reis vrijwel perfect. De persoonlijke afstemming met Reislokaal & goede planning/voorbereiding van Treinrondreis was essentieel voor ons en gaf het voor ons als treinanalfabeten een easygoing gevoel (mede door de extra overnachtingen die we toevoegden). Anderzijds: door de gemaakte trein/hotel reserveringen ligt dát in principe vast. Dat geeft soms ook een ‘moet gevoel’.

Tips: 

Ik zou ik de bus verbinding Tirano-Lugano vervangen voor een ander vervoermiddel én een ander hotel in Tirano. 

Bovendien zou ik, om een rustigere/completere vakantie te krijgen, de treinrondreis IN Zwitserland bij voorkeur willen combineren met een zogenaamde zoetwater cruise. De heen (of terug) reis zou dan vervangen worden door een riviercruise. Het aanbod is groot en de op/afstapplaatsen in Amsterdam en Basel sluiten perfect aan!

Praktisch:

Na een eerste oriëntatie via internet heb ik mijn reiswensen persoonlijk voorgelegd op het reisbureau van Reislokaal (Els en Chris). Zij zijn met Treinrondreis gaan afstemmen en komen met (praktische) tips. Uiteindelijk staat er een treinrondreis met een reis/routeplan, hotelreserveringen en stoelreserveringen. De route zet je zelf in de Interrail app. Ook de dagelijkse activatie en eventuele aanpassingen doe je zelf.

Gegroet,

Cees

De vorige delen van de treinrondreis van Cees nog niet gelezen? Lees hier deel 1 en deel 2 van zijn treinrondreis door Zwitserland!